0,00 €
položiek 0

Košík je prázdny.

Cestoviny

Cestoviny sú veľmi obľúbené, pretože sú chutné a sú pomerne ľahkým hlavným chodom. Nedokonalé náhrady cestovín sa varili už od nepamäti. Prvú oficiálnu zmienku máme od cestovateľa Marka Pola z konca 13. storočia. Vtedy sa pripravovali ryžové cestoviny, ktoré priviezol zo svojich ciest po Ázii. Dnes patria ryžové cestoviny medzi typické čínske cestoviny.

Rezance zo pšeničnej múky, ako sú známe dnes, však v skutočnosti vymysleli Taliani. Tí i dodnes vymýšľajú nové druhy a typy cestovín. Momentálne poznáme viac ako tristo rôznych druhov.

Vyrábajú sa rôznym spôsobom – s použitím vajec, alebo bez nich, z rôznych druhov pšenice (napríklad celozrnné) ako i v bio kvalite. Našich potomkov, ale väčšinou najviac lákajú farebné cestoviny. Nejedná sa o nič iného, ako o neškodné zafarbenie špenátom (u zelených druhov) alebo paradajkovým pretlakom (u červených).

Ak uvažujete, či sú cestoviny zdravé, vždy záleží na tom, aké kvalitné cestoviny kupujete, koľko ich zjete a akým spôsobom ich upravujete. Pokiaľ neporušujete pri ich príprave zásady zdravého stravovania, sú cestoviny naopak vítanou súčasťou pestrého jedálnička.

Pravidlom číslo jedna je – na cestovinách nikdy nešetrite. Nejde predsa o to, zjesť ich plnú misu. Radšej si dajte menšiu porciu kvalitných, i keď drahších cestovín. Rozdiel je zásadný. Lacné obsahujú málo vlákniny a vyšší podiel rýchlo stráviteľných škrobov. Ľahko sa rozvaria, majú vyšší glykemický index, a tak podporujú tvorbu tukov v tele. Rýchlejšie po nich i vyhladnete.

Cestoviny sú zdrojom hlavne sacharidov, ktoré potrebujeme, aby sme mali dostatok energie a fungoval nám dobre mozog. Navyše, ak sú celozrnné, obsahujú i vlákninu dôležitú pre dobré trávenie. Nič sa ale nesmie preháňať.

Aby sa cestovinové jedlá nestali kalorickou bombou, je dôležité ich správne pripraviť, a to s ďalšími potravinami. Vždy by sa mali podávať so zeleninou a bielkovinou, najlepšie s chudým mäsom, rybou, morskými plodmi a syrmi, napríklad mozzarellou, ricotou, parmezánom a podobne. Ak vám záleží na štíhlej línii, zabudnite na tučnú smotanu a tučné syry, napríklad nivu.

Rovnako robíte chybu, ak sa obmedzujete len na cestoviny s olivovým olejom a trochou zeleniny. Takto upravené viac rozkolíšu hladinu krvného cukru, nezasýtia dostatočne a za chvíľu vás opäť prepadne hlad. Bielkovina je dôležitá preto, že zníži glykemický index uvarených cestovín. Zníži ho i tuk. Podľa vzoru Talianov dávajte prednosť olivovému, či kvalitnému repkovému oleju, ktorý bol lisovaný za studena.

Najlepšie sú celozrnné cestoviny, ktoré obsahujú viac vlákniny, vitamínov, minerálnych látok, vďaka čomu majú nižší glykemický index. Výhodou celozrnných cestovín je najmä to, že sa nerozvaria, čím majú nižší glykemický index a vyššiu výživovú hodnotu.