0,00 €
položiek 0

Košík je prázdny.

Múky

Je múka zdravá alebo nie? Ak áno, tak ktorá a v akej miere? Mnohí z vás si už určite niekoľkokrát položili túto otázku. Drvivé percento bežne predávaného pečiva a cestovín sa vyrába z bielej pšeničnej múky. Pri výrobe tohto typu múky sa z pšeničného zrna odstraňuje jeho obal, ktorý obsahuje množstvo potrebných minerálnych látok, vitamínov a enzýmov. Bez nich náš organizmus nedokáže múku dostatočne stráviť, čo spôsobuje, že sa do čriev dostane veľa nerozštiepeného lepku a škrobu. No čo je ešte horšie, do bielej múky sa pridávajú aj konzervačné látky s vysokým obsahom nezdravého fruktózového kukuričného sirupu.

Lepšou a najmä zdravšou voľbou sú múky, ktoré sa vyrábajú z celého zrna. Majú vyšší obsah vlákniny, ktorá je účinná pri zápche a zároveň znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Celozrnné múky patria do skupiny potravín s nízkym glykemickým indexom (GI 51), čo znamená, že nespôsobujú nadmerné výkyvy hladiny cukru v krvi. Vďaka zložitým cukrom (polysacharidom) uvoľňujú energiu postupne a vytvárajú dlhší pocit sýtosti.

Z minerálnych látok obsahujú najmä draslík, vápnik, zinok, železo a horčík a z vitamínov skupinu B, D, E. Vitamín B je známy antioxidačný vitamín, ktorý priaznivo vplýva na nervovú sústavu a pokožku a podporuje reprodukčné orgány. Ich súčasťou sú aj tráviace enzýmy, ktoré majú zásadnú úlohu pri štiepení škrobov.

Ak hľadáte zdravú múku, ktorá má málo kalórií, vyskúšajte špaldovú múku. V porovnaní s pšeničnou má vyšší obsah bielkovín, vitamínov a stopových prvkov.

Medzi najzdravšie druhy patrí pohánková múka, za čo vďačí prítomnosti flavonoidu rutínu, ktorý sa nachádza v šupke pohánky. Posilňuje cievy, pečeň, srdce, imunitný systém a pomáha znižovať zlý cholesterol. Okrem rutínu sú jej súčasťou aj bielkoviny, nenasýtené mastné kyseliny, vitamíny (B1, B2, C, E) a minerálne látky. Neobsahuje lepok, a preto je vhodnou zložkou bezlepkovej diéty.

Ľahko stráviteľná a výživná je múka z pšena (prosa siateho). Tak ako pohánková, ani pšenová múka neobsahuje lepok. Predstavuje bohatú zásobáreň železa a antioxidačného vitamínu B.

Pre celiatikov je vhodná aj kokosová, sójová, kukuričná, ryžová a amarantová múka. Kokosová je dobrým zdrojom bielkovín a vlákniny. Kvôli jej sladšej chuti sa hodí do jedál s morskými plodmi, alebo do akéhokoľvek pečiva. Jemnou orechovou chuťou disponuje sójová múka, bohatá na bielkoviny, vitamín B, železo, fosfor, draslík, vápnik a horčík. Má nízky obsah sacharidov.

Kukuričná múka sa získava z celého kukuričného zrna a môže sa pochváliť veľkým množstvom vlákniny, bielkovín, vitamínu B6 a nenasýtených mastných kyselín (omega-6). Z minerálnych látok v nej má najväčšie zastúpenie horčík a železo.

Ryžová múka je vhodná na prípravu sladkostí, nakoľko má neutrálnu chuť. Amarantová múka znižuje cholesterol v krvi, má mierne korenistú, štipľavú chuť a jej súčasťou je dôležitá aminokyselina lyzín a minerálne látky (fosfor, draslík, železo, zinok, selén, mangán). 

Výberu nezodpovedá žiadna položka.