0,00 €
položiek 0

Košík je prázdny.

Múky

Je múka zdravá alebo nie? Ak áno, tak ktorá a v akej miere? Mnohí z vás si už určite niekoľkokrát položili túto otázku. Drvivé percento bežne predávaného pečiva a cestovín sa vyrába z bielej pšeničnej múky. Pri výrobe tohto typu múky sa z pšeničného zrna odstraňuje jeho obal, ktorý obsahuje množstvo potrebných minerálnych látok, vitamínov a enzýmov. Bez nich náš organizmus nedokáže múku dostatočne stráviť, čo spôsobuje, že sa do čriev dostane veľa nerozštiepeného lepku a škrobu. No čo je ešte horšie, do bielej múky sa pridávajú aj konzervačné látky s vysokým obsahom nezdravého fruktózového kukuričného sirupu.

Lepšou a najmä zdravšou voľbou sú múky, ktoré sa vyrábajú z celého zrna. Majú vyšší obsah vlákniny, ktorá je účinná pri zápche a zároveň znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Celozrnné múky patria do skupiny potravín s nízkym glykemickým indexom (GI 51), čo znamená, že nespôsobujú nadmerné výkyvy hladiny cukru v krvi. Vďaka zložitým cukrom (polysacharidom) uvoľňujú energiu postupne a vytvárajú dlhší pocit sýtosti.

Z minerálnych látok obsahujú najmä draslík, vápnik, zinok, železo a horčík a z vitamínov skupinu B, D, E. Vitamín B je známy antioxidačný vitamín, ktorý priaznivo vplýva na nervovú sústavu a pokožku a podporuje reprodukčné orgány. Ich súčasťou sú aj tráviace enzýmy, ktoré majú zásadnú úlohu pri štiepení škrobov.

Ak hľadáte zdravú múku, ktorá má málo kalórií, vyskúšajte špaldovú múku. V porovnaní s pšeničnou má vyšší obsah bielkovín, vitamínov a stopových prvkov.

Medzi najzdravšie druhy patrí pohánková múka, za čo vďačí prítomnosti flavonoidu rutínu, ktorý sa nachádza v šupke pohánky. Posilňuje cievy, pečeň, srdce, imunitný systém a pomáha znižovať zlý cholesterol. Okrem rutínu sú jej súčasťou aj bielkoviny, nenasýtené mastné kyseliny, vitamíny (B1, B2, C, E) a minerálne látky. Neobsahuje lepok, a preto je vhodnou zložkou bezlepkovej diéty.

Ľahko stráviteľná a výživná je múka z pšena (prosa siateho). Tak ako pohánková, ani pšenová múka neobsahuje lepok. Predstavuje bohatú zásobáreň železa a antioxidačného vitamínu B.

Pre celiatikov je vhodná aj kokosová, sójová, kukuričná, ryžová a amarantová múka. Kokosová je dobrým zdrojom bielkovín a vlákniny. Kvôli jej sladšej chuti sa hodí do jedál s morskými plodmi, alebo do akéhokoľvek pečiva. Jemnou orechovou chuťou disponuje sójová múka, bohatá na bielkoviny, vitamín B, železo, fosfor, draslík, vápnik a horčík. Má nízky obsah sacharidov.

Kukuričná múka sa získava z celého kukuričného zrna a môže sa pochváliť veľkým množstvom vlákniny, bielkovín, vitamínu B6 a nenasýtených mastných kyselín (omega-6). Z minerálnych látok v nej má najväčšie zastúpenie horčík a železo.

Ryžová múka je vhodná na prípravu sladkostí, nakoľko má neutrálnu chuť. Amarantová múka znižuje cholesterol v krvi, má mierne korenistú, štipľavú chuť a jej súčasťou je dôležitá aminokyselina lyzín a minerálne látky (fosfor, draslík, železo, zinok, selén, mangán). 

Vážení zákazníci,

práve pre vás dopĺňame nový tovar, preto sa dočasne nedá objednávať.

Pracujeme na tom, aby sme Vám Vaše obľúbené výrobky sprístupnili čo najskôr :-)