0,00 €
položiek 0

Košík je prázdny.

Strukoviny

Strukoviny patria k základným potravinám a sú nevyhnutnou súčasťou zdravého jedálnička. Sú veľmi chutné, dodávajú pocit sýtosti a sú nutrične dôležité. Strukoviny sú zrelé, suché semená napríklad fazule, šošovice, červenej šošovice, hrachu, cíceru, búrskych orechov alebo sóje. Netreba si ich však pliesť s ešte nezrelými plodmi ako sú napríklad zelené fazuľky, ktoré radíme medzi zeleninu.

Sú bohatým zdrojom bielkovín (20-25 %) a sacharidov (až 50-60 %) – najviac je zastúpený škrob. Sójové bôby naopak obsahujú až 40 % bielkovín a sacharidov len okolo 30 %. Avšak za to obsahujú až 20 % tuku.

Strukoviny by mali byť súčasťou jedálnička každého z nás, a to hlavne kvôli ich zloženiu a účinkom:

  • Obsahujú rastlinné bielkoviny – hoci sa radia medzi neplnohodnotné bielkoviny, spoločne s obilninami sa ich výživová hodnota veľmi zvyšuje. V strukovinách je limitujúca sírna aminokyselina methionín.
  • Obsahujú vlákninu - je dôležitá proti vzniku zápchy, slúži ako prevencia proti nádorovému ochoreniu čriev, podieľa sa na znižovaní cholesterolu a reguluje hladinu glykémie.
  • Zasýtia z dôvodu nízkeho glykemického indexu - polysacharidy, ktoré strukoviny obsahujú dokážu zasýtiť na dlhšiu dobu pozvoľným uvoľňovaním energie (na rozdiel od jednoduchých sacharidov).
  • Sú bohaté na vitamíny skupiny B (okrem kys. listovej a B12), sója je bohatá i na vitamín E.
  • Obsahujú minimum tuku (okrem sóje a arašidov – avšak tieto tuky sú z výživového hľadiska veľmi vhodné).
  • Energetická hodnota je priemerne 1400 kJ na 100 g suchých strukovín. Po uvarení má 100 g strukovín (cca 35 g v suchom stave) okolo 460 kJ a 6 až 8 g bielkoviny.
  • Obsah vlákniny je na 100 g strukovín v suchom stave okolo 15 – 20 g.

Mnohí sa obávajú stravovania strukovín kvôli tomu, že spôsobujú nafukovanie. Tento problém sa dá veľmi ľahko vyriešiť. Buď strukoviny pred konzumáciou necháte naklíčiť alebo ich cez noc necháte namočiť a tepelne upravíte až na ďalší deň. Prípadne použite pri ich konzumácii bylinky a korenie ako je bazalka, šalvia, majoránka, či kmín na vyriešenie tohto problému.

Kulinárske využitie strukovín je pomerne široké – dajú sa z nich pripraviť samostatné jedlá, môžu sa pridať do polievok, nátierok či zapekaných jedál. Vynikajúce sú i naklíčené strukoviny, ktoré navyše obsahujú vitamín C. Neodporúča sa ich však konzumovať s vajíčkami alebo údeninami, pretože by mohli žalúdok zaťažiť aj na niekoľko dní.

Strukoviny sú vhodné pri redukčných diétach, pretože vďaka vysokému obsahu vlákniny a bielkovín veľmi dobre zasýtia. Záleží i na tom, ako strukoviny upravíte, aké množstvo ich zjete a s čím ich budete jesť.

Pokiaľ nemusíte, strukoviny zbytočne nezahusťujte, ušetríte tým kalórie. Ďalej záleží na tom, akú porciu strukovín si dáte a s čím ich konzumujete. Pokiaľ si dáte porciu strukovín podľa vzoru makrobiotikov, čiže také množstvo, ktoré pokryje zhruba tretinu bežného taniera, doplníte ich obilninou, napríklad ryžou alebo zeleninou, získate jedlo bohaté na bielkoviny a zároveň ani kaloricky príliš nezhrešíte.

Strukoviny sa odporúčajú naozaj každému. Nemali by sa im vyhýbať ani mamičky v tehotenstve, pretože vláknina, ktorú strukoviny obsahujú, pomáhajú pri zlepšení ich vyprázdňovania. Je pravda, že strukoviny môžu u niektorých mamičiek ovplyvniť dojčenie, ale to všetko záleží už od bábätka.

Čo sa týka detí, strukoviny môžeme zaviesť už aj do jedálnička dojčiat. Odporúčame, aby sa začalo, keď je dieťa 10-mesačné alebo ročné. Pre dojčatá je vhodná napríklad šošovica červená, hnedá, hrach alebo fazuľa. Treba však deti sledovať, či im nespôsobuje strukovina veľkú plynatosť, aby ich neboleli brušká.

Náš obchod vám ponúka strukoviny v bio kvalite. Vyberte si zo širokej ponuky produktov a urobte pre svoje zdravie niečo dobré.

Vážení zákazníci,

práve pre vás dopĺňame nový tovar, preto sa dočasne nedá objednávať.

Pracujeme na tom, aby sme Vám Vaše obľúbené výrobky sprístupnili čo najskôr :-)